.

.
CO JE NOVÉHO?

Z čeho se skládají potraviny #1 Sacharidy

     Při redukci váhy je nutné hlídat si zejména tyto tři základní složky potravin: sacharidy, bílkoviny a tuky. V této sérii článků vám postupně všechny představím.



     Jako první si povíme něco o sacharidech. Co jsou to vlastně sacharidy? Jednoduše řečeno, cukry, které dodávají vašemu tělu energii na celý den (v hlavě mi zvoní reklama na BeBe). Jelikož se na tohle téma dá povídat celkem rozsáhle, pokusím se vám to zjednodušit na holé základy.

     Sacharidy rozdělujeme na dvě skupiny. Pomalé, které jsou složitější na rozklad a dodávají energii po delší dobu. Takové právě vyhledáváme a při dietě jsou velmi důležité. Najdeme je v luštěninách, obilovinách, bramborách apod.


     Druhou skupinou jsou cukry rychlé, které se snadno vstřebají, ale dodají tělu pouze krátkodobou energii. Jsou to právě tyhle potvory na které máme takovou chuť a po kterých se tak dobře přibírá. Jako první mě ihned napadnou sladké nápoje, cukr, sušenky, ale často je naleznete i tam, kde byste nečekali. Čtěte složení potravin a budete zírat. Ovšem pozor, patří sem i ovoce! Ano i po ovoci se dá přibírat na váze.


     Skvělým příkladem je tabulka průměrné výživové hodnoty na zadní straně vloček s ovocem které snídám. Jedná se o směs ovesných vloček (složité sacharidy) a sušeného ovoce (jednoduché sacharidy). V tabulce to pak krásně poznáte podle značení: Sacharidy (složité) - z toho cukr (jednoduché).

   
     Obecně tedy platí, že sacharidy byste měli přijímat pouze v dopoledních hodinách. Pokud máte trénink naplánovaný na odpolední až večerní hodiny, je vhodně zkonzumovat další sacharidy pro doplnění vydané energie. Nejedná se ovšem o dortík či Coca-Colu, ale o jedno jablko po docvičení nebo malé porci brambor k večeři.

      Zajisté se vám stalo, že máte naspáno 8 hodin poctivého spánku, ale celý den jste jak praštění. Může to být právě důsledek nedostatku sacharidů ve vaší stravě. Zkuste si pohrát s jídelníčkem a najít takovou variantu, kde budete mít dostatek energie a zároveň nebudete přibírat na váze. Jelikož je každý organismus jiný, nemůžu vám říct přesnou dávku sacharidů, která bude právě pro vás optimální. Na vše musíte přijít časem sami.
 
     V mém jídelníčku se vyskytují sacharidy ve třech jídlech. Snídaně (ovesné vločky s ovocem), dopolední svačina (ovoce) a oběd (příloha - brambory, rýže, těstoviny). Občas si dám těstoviny nebo brambory jako přílohu k večeři, ale jelikož cvičím dopoledne, nemám to zapotřebí.

     Jak jsem psal již v úvodu, vysvětlit vám toto téma v pár větách, tak aby tomu každý rozuměl, je velmi složité. Pokud tedy máte jakýkoliv dotaz, napište mi do komentářů nebo na mou facebookovou stránku .

14 komentářů: Zanechte komentář!

  1. Dobre napísaný článok. ;)

    Vladies

    OdpovědětSmazat
  2. Povedený článek. Líbí se mi jak to vysvětluješ.
    LOVE Majdelenka z blogu:http://odzacatku.blogspot.cz/

    OdpovědětSmazat
  3. Líbí se mi, jak to dokážeš podat tak, aby se v tom lidi neztratili :)) Jako já, když jsme ve škole brali právě sacharidy, bílkoviny, proteiny, enzymy a jiný a vitamíny a tak... :D Těším se na další článek :)

    OdpovědětSmazat
  4. Děkuji vám za kladné reakce, jsem rád že se mi povedlo vypotit v celku srozumitelný text :)

    OdpovědětSmazat
  5. Veľmi dobre a jednoducho spracovaný článok. Dúfam, že konečne si niektorí múdrcovia uvedomia, že ovocie sa nedá len tak "beztrestne" jesť kedy sa mi zachce, lebo "veď ovocie je zdravé".. ono z hľadiska vitamínov je samozrejme zdravé, ale ten cukor v ňom nie je vhodné konzumovať v popoludňajších či večerných hodinách ak človek nemá fyzickú aktivitu. môžem sa opýtať, aký máš názor na čerstvé domáce šťavy (ráno ovocné, večer zeleninové) pri chudnutí?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proti domácím šťávám nic nemám, ale nic se nesmí přehánět. Pořád musíš pamatovat na to, že v té ovocné jsou cukry navíc a zeleninová ti zase může zahnat hlad a pak do sebe nedostaneš pořádné jídlo. Všeho s mírou :)

      Smazat
    2. Já si třeba dávám sklenku domácího moštu po cvičení :)

      Smazat
  6. Páni, to s tím ovocem je pro mě novinka...

    deathless-ginger-wight.blogspot.cz/

    OdpovědětSmazat
  7. Pěkný článek, který nezabíhá moc do zbytečných detailů a řeší jen to podstatné. Chápu tedy správně, že čím menší část tvoří z obalové infomace Sacharidů "Cukry" (dle tvého vysvětlení jde o ty jednoduché), tím lépe? :) Já u tohohle vždycky hrozně dumal, když jsem si vybíral vhodnou müsli tyčinku. :-D

    www.lamic.cz

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. V podstatě ano, ale pokud tohle řešíš u musli tyčinky, nemáš moc šancí jako laik to poznat. Jelikož tyhle tyčinky jsou buď slazené cukrem nebo ovocem. A obě tyhle složky spadají do "cukrů". Sacharidy v tyčince tvoří vločky. Pokud hledáš tu kvalitnější, koukej jestli výrobce uvádí kolik % ovoce obsahuje, popř. kolik umělého cukru. ;)

      Smazat
    2. Vidíš, to mě nenapadlo. Díky za tip :)

      Smazat
    3. Nemáš zač. Možná bych tohle mohl v budoucnu rozepsat v celém článku ;)

      Smazat
  8. Určitě dobrý článek, i když jsem to tedy věděla, ale pro mnohé byl jistě užitečný :-D. Já si teda ovoce "užírám" kdy chci, za den sním tak 6 kusů různých druhů ovoce..Nikdy se mi však nestalo, že bych po tom nějak přibrala, a to třebas celý den jen ležím, jím samozřejmě snídani,oběd, večeři,mezitím ovoce, na večer čokoládu, čokoládovou tyčinku a půlku velké bonboniéry :-D..

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Taky mám kamaráda, co se může celý den futrovat a nepřibere ani deko. Máte prostě super spalování, no. Nenaděláš nic. :)

      Smazat